Eitjes van de kip

Als we in de klas komen, liggen er echte eieren in ons kippenhok. 



We gaan eitjes proeven. We koken een zacht en een hard ei, we bakken een spiegelei en een roerei. Mmm...


 

 







 

 

 

 

 

 



Na het proeven is het druk in de keuken. Er worden veel eitjes gekookt en gebakken.








Spelletjes: elke kip legt 1 ei / halve kippen aan het magneetbord.




 
Knippen in stro.







Kippen in motief en bijpassende eieren.





De geschilderde kippen zijn droog en elke peuter maakt een kippenhok voor z'n kip. Ze kiezen een doos, doen stro in de doos, zetten de kip erin en ook nog een potje maïs. Het wordt een prachtig kippenhok.






's Anderendaags... 
Kijk, de kippen hebben een ei gelegd én de maïs opgegeten! Elke peuter mag het ei rapen en 1 schepje maïs in het schaaltje doen. Dit doen we elke dag opnieuw. Op vrijdag mogen er 2 schepjes maïs in zodat de kip genoeg eten heeft voor het weekend.


We bewegen met eitjes op het lied 'Een ei voor jou, een ei voor mij' van Krullenbol (voorbereidende schrijfmotoriek): de eitjes gaan op het ritme van de muziek op en neer.




We nemen de scharen er nog eens bij. Er wordt geknipt om een eiermandje te maken.










Naast de maïsbak is er ook een eierschalenbak. De eierschalen mogen stukgemaakt worden. Dat duurt niet erg lang 😄. (Met dank aan de ouders en leerkrachten om eierschalen te bezorgen.)












De geknipte snippers worden gelamineerd in het 'plastiekje'. Dat vinden ze wel gek, want eerst zijn de snippers los en daarna vast.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

  


Gekleurde eieren sorteren in dozen met gekleurde kippen. Welke kip heeft dit ei gelegd?


We maken een ei van klei en draaien het in stukjes eierschaal. 













Juf Vanessa (1ste leerjaar) heeft haar kip met wel 8 kuikens mee. We mogen eens gaan kijken. 




















De kip laat ons nog iets anders doen op de bank: OVER de pittenzakjes stappen. 


 

 

  

 

 

We bewegen met de schudeitjes op het lied van Krullenbol doorheen de klas. We stappen op het ritme van de muziek. 




Op hetzelfde lied en dus ook op het ritme stempelen we met piepschuimeitjes en verf.






We nemen het spel met de gekleurde eieren en kippen mee naar buiten. 


















De peuters hebben zelf verteld dat je eitjes nodig hebt om pannenkoeken te bakken. En inderdaad, in het verhaal 'Bumba bakt pannenkoeken' lezen we dat Bumba eitjes raapt bij de kippen. We ervaren het ook door zelf pannenkoeken te bakken. 


 

 

 

 

 

 

 

 

  

 



Smakelijk! Mmm...





We hebben nog steeds eieren die de kindjes meebrachten naar de klas. Wat kunnen we daar mee doen? Eiersla maken voor op een verse toast. Terwijl de eitjes koken, maken wij alvast de toastjes met de broodrooster.

   


 

 


De toastjes zijn klaar, de eitjes hard gekookt en afgekoeld. Nu kunnen ze gepeld en geplet worden.








Een beetje mayonaise, mosterd en yoghurt erbij, mengen en smullen maar. Mmm...

 










Toen we onlangs in de bib waren, hebben we het spel 'Kukeleku' meegebracht. De dieren op de boerderij gaan slapen door met de dobbelsteen een maan te gooien. Maar als de haan kraait (op de dobbelsteen), dan maakt hij alle dieren terug wakker. Lukt het om alle dieren te doen slapen voor de haan kraait? Het was echt heel leuk om samen dit gezelschapsspel te spelen. Binnenkort terug uitleenbaar in de bib😉.













Het was een k-EI-leuke week😋.