Nog meer muziek

We zijn nog niet uitgespeeld op de muziekinstrumenten. Nu we de instrumenten al beter kennen, sorteren we ze op basis van de manier waarop ze worden bespeeld: met de mond of met de handen. Ook Senn die komt wennen (hij zal starten na de krokusvakantie), doet mee. Eerst springen de peuters over de stapslang, dan glijden op de glijbaan en een instrument nemen om te sorteren.


 

 

 

 


Op het lied 'Ik trommel op alles wat ik zie' trommelen de peuters met tikstokjes doorheen de klas.











We nemen de stokken mee naar buiten en gaan ook buiten trommelen.












Omdat het zo'n mooi weer is (het lijkt wel bijna lente) blijven we buiten en spelen we in de zandbak. 








De juf vertelt het verhaal 'Joppie maakt muziek' en Joppie maakt muziek op potten en pannen. Dat zullen wij ook eens proberen. En of het muziek maakt😄!


  


Muziekinstrumenten zijn bedoeld om muziek mee te maken. Maar kunnen we ook muziek maken door iets in een fles te doen en te schudden? Ja hoor. We vullen een flesje met kralen, fijne pareltjes, zand, belletjes, zout, tandenstokers, pompons, steentjes, knopen... schudden ermee... en maken het leeg om te vullen met iets anders. Elk materiaal zorgt voor een ander geluid / muziek.











Uiteindelijk vullen de peuters hun flesje met materialen naar keuze en zo maken ze hun eigen schudinstrumentje.
De fijne pareltjes komen in de ontdekbak waar ze naar hartenlust worden opgeschept én een fijn geluid maakt als de potjes worden leeggegoten.







We kunnen ook muziek maken zonder muziekinstrumenten, dat hebben we zelf ervaren. In de handen klappen, met de voeten stampen, op de benen klappen of pssssj met de mond, het zijn geluiden die we zelf maken. Wij kunnen zelfs een partituur volgen.



De pictogrammen voor deze lichaamsgeluiden worden geschilderd met waterverf. Nu kunnen ze thuis ook een partituur leggen en muziek maken met eigen lichaam.




  

De verf kan drogen in het zonnetje. Vick en Lucie bevestigen de magneten en zorgen ervoor dat ze niet wegwaaien.



Op vrijdag 2/02 worden we verwend met een lekkere pannenkoek, gebakken door ouders / grootouders. De pannenkoeken waren erg lekker, dus DANKJEWEL PANNENKOEKENBAKKERS.

 

 

 






Gisteren maakte August een leuk geluidje met 2 (speelgoed) boterhammen - die met klittenband aan elkaar kleven - in tegengestelde richting te draaien. Kunnen we nog geluiden maken met dingen die geen muziekinstrumenten zijn? Er zijn veel dingen te vinden in de klas die aparte geluiden maken. (Tangen, ballen, auto's, blokken,...)

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 


Het is echt een muzikale ervaring geweest.