Hoor ik daar muziek?

De juf speelt dwarsfluit, dat is speciaal. 
Hier mogen de peuters niet aankomen, maar ze mogen met een aanbod muziekinstrumenten uit de muziekbak aan de slag. Dat moet de juf geen 2x zeggen😄.


 






 

  

 

 

 


Een groot aantal muziekinstrumenten... toch eens goed bekijken. Wat is het? Hoe moet je er muziek mee maken?





We spelen verschillende spelletjes met instrumenten, o.a. hetzelfde instrument nemen als op de foto.




Op dinsdag zitten we klaar voor een muzikaal concert van leerling-muzikanten. We genieten van het mooie muzikale talent op school. Ook juf Veerle speelt op haar dwarsfluit en gastmuzikant Roland (van de Harmonie van Laarne) laat ons meezingen met 'Happy birthday' voor Lucie haar verjaardag en dansen op 'Lief klein konijntje' terwijl hij op zijn trompet blaast. Het is een leuk en mooi concert.


Alissa (6de lj) - piano

 Daan (6de lj) - cello

 Maarten (6de lj) - saxofoon

 Lionel (2de lj) - drum

 Fien (4de lj) - piano

 Fabian (4de lj) - cello

 juf Veerle - dwarsfluit

 Roland - trompet



Luisterspel: welk instrument hoor je? De kindjes kunnen de instrumenten die de juf speelt niet zien achter het doek. Goed luisteren is de boodschap. Wat doen ze dit goed! Nadien mogen ze zelf aan beide kanten van het doek muziek maken. Welke instrumenten klinken hetzelfde?








De rubberfiguurtjes die uit het ijs zijn gehaald zitten samen met pomponnetjes (die enorm in het oog springen als er een kroon wordt gemaakt) in de ontdekbak. Dit heeft niet direct iets met muziek te maken, maar ze vinden het wel leuk.





  


We speelden ook eens muziek met Jules als dirigent. Er waren 3 soorten instrumenten (schudeitjes, bellenkrans, tikstokjes) verdeeld over de peuters. Op de bank lagen dezelfde instrumenten en Jules ging zitten bij het instrument dat muziek mocht maken. Zo wisselden de instrumenten elkaar af.

Muziek kan snel gaan, maar ook traag. De juf speelt met de dwarsfluit een snel stukje, maar ook een traag muziekstuk. De metronoom gaat de ene keer snel heen en weer, de andere keer traag. Samen met de dwarsfluit of de metronoom maken we met de stokjes, schudeitjes of belletjes snelle of trage muziek.



Op snelle muziek schilderen we snel op bladmuziek, op trage muziek gaan de penselen traag heen en weer. Dit vinden ze ontzettend leuk om te doen.







 

Muzikanten in spe.


 

 

 



In het verhaal 'Joppie maakt muziek' speelt hij op een xylofoon. Dit kennen we nog niet. Tijd om kennis te maken met een xylofoon.

 

   

  

 

 Er zijn foto's van elke peuter met een instrument. Kunnen ze hetzelfde instrument terugvinden in de klas? Ja hoor.


Oeps, de schaar knipt de foto in 3 stukken. Puzzelen en kleven maar.

 

 

  



Traag...


... en snel.


We maken ook nog luide muziek, zoals olifant, en stille muziek, zoals muis. Als Jules bij muis zitten, moeten we zacht musiceren, als Jules hij olifant zit, mag het er luid aan toe gaan.


Wat een muzikale week... dat klinkt naar meer.