Brrr, wat is het koud!

Omdat het zo koud is dragen we een warme jas, een muts, maar ook een sjaal is onmisbaar om onze kin warm te houden. In de speelzaal spelen de peuters enthousiast met sjaals. Over een sjaal stappen, springen, mee rondlopen, dragen, gooien, op een lange rij of als een zebrapad... om uiteindelijk tot rust te komen.

































't Is winter, 't is winter, ik draag een warme SJAAL. We stappen in de ronde van je pimpelpaal. 
Weinig kindjes hebben een lange sjaal, veel kindjes hebben een ronde sjaal.






We knutselen een sjaal met wol, want deze moet warm en zacht zijn. Door aan het kartonnetje te draaien, draait de wol errond.

 

 

  




We dansen met een sjaal mee met 'Dansjuf Loes danst met sjaaltjes'. 






Er zijn spelletjes rond sjaals en mutsen.

  



 

 

De juf leest het verhaal 'Superrrrkoud' voor. Het heeft gesneeuwd en Max wil graag buiten spelen. Als hij zijn jas, muts en sjaal aan heeft, kan hij eindelijk buiten spelen. Maar hij komt snel weer binnen om ook zijn handschoenen aan te doen, want zijn handen doen pijn van de kou.
Net als Max hebben wij ook handschoenen om buiten te spelen. We doen ze ook in de klas eens aan. We zien dat iedereen 2 (voor 2 handen) dezelfde handschoenen heeft. Bij sommigen zijn de handschoenen los, bij anderen hangen ze met een touw vast aan de jas. Er zijn handschoenen met vingers en wanten waarbij de vingers samen zitten.

 



Er liggen een heleboel handschoenen verspreid in de klas. Opdracht: zoek 2 dezelfde handschoenen.






Om wantjes te knutselen halen we de verf erbij. Maar er is maar 1 wantje om te schilderen. En we hebben er 2 nodig. Door genoeg verf te gebruiken, kan het wantje afgedrukt worden en zo worden het toch 2 wantjes 😀.

 

 

 

 

 

  

Er zijn spelletjes rond wanten waarbij telkens 2 dezelfde bij elkaar gezocht worden.








 

 

Jules wil het ook graag warm hebben om buiten te kunnen spelen. A.d.h.v. een kleurendobbelsteen nemen de peuters een sjaal of muts of want of laars in de gegooide kleur. Hiermee wordt de juiste Jules aangekleed. 

 

 

 

  

 

  

  

 

 
  




De sjaals, mutsen en handschoenen uit de ontdekbakken kunnen met grote knijpers vastgemaakt worden aan de stoelen. 


 
 
 

 

 

 

Oei, alle sjaals en mutsen liggen door elkaar. De peuters kunnen ze vast sorteren in de juiste bakken. Ze mogen ze eerst meenemen over de bank en de glijbaan. 












Goed gedaan! Nu kunnen we met de dobbelsteen gooien waarop we kunnen aflezen wat we mogen aandoen: een sjaal, een muts of wanten.

 

  

 



De rubberfiguurtjes zitten terug vast in ijs dankzij de ijskoude nacht.




Juf Sarah neemt ons in de turnles mee op de bank op wielen. Wat is dit leuk!


We bekijken onszelf warm aangekleed met jas, sjaal, muts en wanten. We blikken terug op hoe we alles gemaakt hebben.





We sluiten thema 'winter' af met een winterwandeling. Het is buiten mooi wit door de vorst (en een restje sneeuw) en dat met een mooi zonnetje erbij. Ideaal weer voor een mooie winterwandeling.

 

















Omdat we goed zijn ingeduffeld, valt de kou best mee, maar een beker warme chocomelk smaakt altijd en zeker na een winterwandeling. 




Wij hebben geleerd dat het belangrijk is je goed te kleden als het koud is.