Wat geweldig, al die slakken

De slakken zitten in onze klas in een slakkenbak. In de doos die reeds bekleefd is met slakkenfoto's gaan we knikkerverven. We gebruiken hierbij zwarte en groene verf om zo aarde, gras en blaadjes die we ook in onze slakkenbak terugvinden na te bootsen. 

   

 

 



We spelen het trage slakken-spel nog eens. Nu wint de paarse slak.










Ze gaan op ontdekking met Smartmax (magneten).


Het is te mooi weer om binnen te zitten. Daarom spelen we buiten met de fietsen en in de zandbak.






De juf heeft verse sla en klimopblaadjes mee voor onze slakjes.




De peuters mogen hun handen vuil maken. Ze exploreren met scheerschuim en verf. Hierin kunnen ze rondjes tekenen zoals een slakkenhuis en deze weer doen verdwijnen. Uit de afdruk wordt een slak geknipt.

 

  

 



We hebben regelmatig grootmotorisch bewogen op het liedje 'Lie la lak, ik ben een trage slak' van Krullenbol. Deze keer mogen ze hun bewegingen in het groot op papier doen: horizontaal en cirkelvormig. Dit doen ze zowel met hun rechtse als met hun linkse hand. Wat zijn ze fier op hun grote slak.






Die magneten waarmee de blaadjes vasthingen zijn fascinerend en kunnen ook de foto's van de slakken op het magneetbord houden.



In onze slakkenbak zijn er grote en kleine slakken. De begrippen 'groot' en 'klein' komen op verschillende manieren aan bod, zo ook via een kleefopdracht. Kleef de grote slakken op het grote blad, de kleine slakjes op de kleine blaadjes. Wat gaat dit goed!

 

 

 

 

Al eens een slak zien kruipen? Dat gaat traag. Jules daarentegen kan snel lopen. We spelen met de begrippen 'snel' en 'traag'. Als we de slak zien, tikken we traag met de tak op de grond. Ligt Jules in het midden, dan mogen we snel tikken met de tak.





Hierbij aansluitend tikken we ook mee met de handtrom: traag en snel. We gaan ook buiten en stappen traag of lopen snel. Hiervoor moeten we goed luisteren naar de handtrom.

En dan is het tijd om onze eigen slakkendoos in te richten. Er mogen steentjes, een tak, klimop en natuurlijk de geknutselde slakken in.

  


 

De juf heeft een heel aanbod rond slakken in de klas gebracht, maar dit is door de peuters zelf ontdekt. Wie kruipt daar uit het slakkenhuis? 😊

 

 


En de echte slakken, die krijgen hun vrijheid terug. We zetten ze in het gras waar ze niet onmiddellijk kunnen worden platgetrapt. 








De slakken gelukkig en blije kindjes, meer moet dat niet zijn.