Wat ligt daar nu? Een doek en een stok? Het wordt een popje, Thé Tak. Thé Tak vraagt ons waar Stien Stok is. Na even zoeken vinden we haar. Thé en Stien houden erg veel van takken en stokken. Maar waar is de ton met takken en stokken gebleven? De peuters gaan op zoek. Omdat de ton te zwaar is, halen we er alles uit om mee te nemen.
Thé en Stien zouden wel nog meer takken willen hebben. En waar kunnen we die beter vinden dan in het bos? Het regent, maar dat houdt ons niet tegen. Wij gaan met de bus naar het bos en spelen daar alvast met takken.
Het notenkraam is open.
Thé Tak en Stien Stok hebben een koffer bij zich. Voor we mogen zien wat erin zit, mogen we luisteren en horen we... muziek. Het is een muziekkoffer waarin muziek gemaakt wordt met... takken en stokken uiteraard. We mogen het allemaal eens proberen. Ook June en Caper die komen wennen, maken muziek met de takken.
* takken of stokken tegen elkaar tikken
* met een tak of stok op een container slaan (zoals een trom)
* een tak of stok met belletjes of metalen schaaltjes laten rinkelen door te schudden
Vandaag is het een mooie herfstdag voor een herfstwandeling langs de dreef die vol heksen staat om te bewonderen, maar waar er ook massa's eikels liggen en heel veel mooie paddenstoelen. De moeite om eens langs te gaan.
De heks die de kindjes van juf Elly versierden.
In de klas zijn er speciale stokken: stokken met een magneet aan. Hiermee kunnen de peuters de prenten van het schaduwspel oprapen of takjes waaraan nietjes zijn bevestigd.
Even pauze😄.
We zingen ons herfstlied en begeleiden onszelf met stokken en takken.
We nemen grote takken mee naar buiten om mee te experimenteren. Wat kunnen we er - qua beweging - allemaal mee doen?
De bladerenbak met tangen.
De juf herkent haar eigen grote tak niet tussen alle takken die er bijna hetzelfde uitzien. Misschien kunnen we de tak schilderen en versieren om onze eigen tak te herkennen. Met veel enthousiasme schilderen de peuters hun tak.
In de takkenbak takken breken. Soms gaat het gemakkelijk, soms is het moeilijker.
De geschilderde takken zijn droog en worden verder versierd - gepersonaliseerd - met stukken stof, linten, belletjes. De peuters kiezen wat ze waar willen en de juf helpt met het vastmaken ervan.
Wat een prachtige takken!
Stokken in de zandbak.
Thé Tak wil schilderen en we geven hem een verfborstel. Maar nee, hij wil niet schilderen met een verfborstel, maar met een tak. De juf maakt van een tak een soort penseel door er een stuk stof aan vast te maken en ja hoor, dat gaat prima om te schilderen.
Manon, Leore en Scott maken de klas proper met deze leuke borstels.
We gaan nogmaals naar buiten om een bos van takkenbomen te maken. Omdat de takken niet gewoon blijven staan, vullen we emmers met zand om te takken (bomen) in te 'planten'.
Nu kunnen we stappen, lopen, springen,... in het bos. Lie la loom, verstop je achter een boom. Ook onze vlinders laten we hoog, laag, snel, traag fladderen tussen de bomen.
Wat hebben we plezier gehad met takken en stokken.
Fijne herfstvakantie!